Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a vgd.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Bővebben
Elfogadom
Nem fogadom el

VGD Hungary az Ön szakértő partnere

Új EU-irányelvtervezet az adózási célú fedőszervezetek („shell entities”) elleni küzdelemhez

Új EU-irányelvtervezet az adózási célú fedőszervezetek („shell entities”) elleni küzdelemhez

Új EU-irányelvtervezet az adózási célú fedőszervezetek („shell entities”) elleni küzdelemhez

 

2021. december 22-én az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta a fedőszervezetekkel való adózási célú visszaélések megakadályozására vonatkozó szabályok megállapításáról és a 2011/16/EK irányelv módosításáról szóló új irányelv tervezetét. Ez az Európai Bizottság új adózási koncepciójának, az Üzleti Adózás a 21. században (angolul: „Business in Europe: Framework for Income Taxation”, vagy „BEFIT” – részletesebben: itt), a 2. akciópontja, amely az adózási célú fedőszervezetek („shell entity”) elleni küzdelemre irányul.

Az irányelv az Unió területén adóügyi illetőséggel rendelkező valamennyi jogi formájú szervezetre és jogi konstrukcióra kiterjed, méghozzá bevételi értékhatárok nélkül, így szélesebb körű lesz, mint a minimum adómértékről szóló jövőbeni irányelv, amely – első lépésben - csak a 750 millió euró konszolidált árbevételt elérő multinacionális csoportokra és önálló vállalkozásokra fog kiterjedni.

Az irányelv az adóelkerülésre vagy adócsalásra használt konkrét sémák ellen küzd, amelyek olyan, az EU-ban adóügyi illetőséggel rendelkező vállalkozások létrehozását feltételezik, amelyek a valóságban nem végeznek gazdasági tevékenységet; egyetlen céljuk, hogy bizonyos adókedvezményeket biztosítsanak a haszonhúzójuknak vagy a cégcsoportjuknak. Például egy pénzügyi holdingtársaság összegyűjtheti a különböző uniós tagállamokban működő vállalkozások pénzügyi tevékenységeiből származó összes kifizetést, kihasználva a kamat- és jogdíjirányelv szerinti forrásadó-mentességet, majd ezt a jövedelmet továbbíthatja egy alacsony adókulcsú harmadik országbeli joghatóság alá tartozó társult vállalkozásnak, kihasználva a kedvező adóegyezményeket vagy akár egy adott tagállam belső adójogszabályait.

Az irányelvtervezet 7 lépésből álló szubsztantív tesztet határoz meg, amely segít a tagállamoknak kiszűrni az ilyen vállalkozásokat. Ezen túlmenően az irányelvtervezet adójogi következményekkel sújtja azokat a vállalkozásokat, amelyek nem rendelkeznek minimális gazdasági tartalommal („shell entities”). Az irányelvtervezet automatikus információcseréről is rendelkezik, valamint arról, hogy az egyik tagállam kérelmére a másik tagállam adóellenőrzést indíthat a vállalkozások szélesebb körében, amelyeket nagyobb kockázatúaknak tekintenek (mert megfelelnek bizonyos feltételeknek), de nem feltétlenül megbuktak a szubsztantív teszten.

A jelentős gazdasági jelenlét nélküli szervezetet („shell entity”) az alábbi három gazdasági tartalmi mutató alapján határozzák meg:

  • A vállalat bevételének nagy része passzív (osztalék, kötvénykamat stb.)?
  • A tranzakciók többsége határokon átnyúló?
  • A vezetést és az adminisztrációt kiszervezték?

Ha a válasz mindhárom esetben „igen”, a vállalkozás a jelentős gazdasági jelenlét nélküli szervezetnek minősül és a tényleges gazdasági tevékenységével kapcsolatos jelentéstételre lesz kötelezett. Ha egy vállalkozás legalább az egyik gazdasági tartalmi mutatót nem teljesíti, akkor az a megdönthető vélelem áll fel vele kapcsolatosan, hogy jelentős gazdasági jelenlét nélküli szervezet és a vélelem megdöntéséig nem részesülhet a tényleges gazdasági tevékenység támogatását célzó adókedvezményekben.

Ha az irányelvtervezet elfogadásra kerül, akkor a tagállamoknak legkésőbb 2023. június 30-ig kell átültetniük a rendelkezéseit a nemzeti jogukba azzal, hogy 2024. január 1-én hatályba lépjenek.

2022. január 13.

*****

Amennyiben a jelen hírlevélben foglaltakkal összefüggésben további kérdése merülne fel, forduljon bizalommal adózási szakértőinkhez!

Jelen hírlevél kizárólag az általános tájékoztatást szolgálja és nem tekinthető adótanácsadásnak.

 

Oldal megosztása: